Counting down the days - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anke Takens - WaarBenJij.nu Counting down the days - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anke Takens - WaarBenJij.nu

Counting down the days

Blijf op de hoogte en volg Anke

04 Januari 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Allereerst, de beste wensen voor 2014. Hopelijk wordt 2014 net zo´n mooi jaar als 2013 voor mij was. Ook al ben ik de eerste maanden van 2013 al half vergeten, ik kan met zekerheid zeggen dat Indonesië voor mij het hoogtepunt van het jaar was (en nog steeds is).

13 december ben ik samen met Michelle naar Jakarta gevlogen om even een goed feestje mee te pakken: Djakarta Warehouse Project. Een super vet en groot festival in Jakarta met grote namen als David Guetta en Solomun. Ik was erg onder de indruk van dit festival en wist niet dat het in Indonesiërs zat om zo’n groot festival te organiseren. De muziek en het geluid waren echt heel goed en ook de lichtshows waren vaak beter dan ik in Nederland heb gezien. Het was echt een geslaagde avond en ondanks de regen hebben we echt genoten.

De volgende ochtend ben ik met de taxi naar het vliegveld vertrokken, om Maaike en Luca op te halen. Na een paar uur wachten, op zijn Indonesisch, kwamen ze dan eindelijk de aankomsthal binnen lopen. Echt heel erg leuk om mijn lieve vriendinnetjes, na meer dan 4 maanden weer te zien en hun mijn landje te kunnen laten zien. Bij het hotel aangekomen heb ik eerst allemaal lieve kaartjes gelezen en cadeautjes uitgepakt, wat me echt heel vrolijk maakte, thanks lieve mensen. Die zondag zijn we na een kleine tour door Jakarta, met de trein naar Bandung vertrokken. In Jakarta stonden we in het middelpunt van de belangstelling, allemaal Indo’s die op de foto wilden, ons wilden interviewen of Engels wilden oefenen. Maar ook in Bandung werden we met grote ogen nagekeken, drie blanke chicks zijn ook erg bijzonder. De volgende dag hebben we een tour door de omgeving van Bandung gedaan, wat erg leuk was. We hebben gezien hoe rijst uit een plant tevoorschijn komt en hoe tofu en bamboo worden gemaakt. Verder zijn we naar een oude Nederlandse spoorbrug, de strawberry fields en de grootste theevelden van Java geweest. De tour werd afgesloten bij de hotsprings, waar we tussen de wassende locals instonden. Het was erg leuk om de mooie omgeving rond Bandung te zien. De dag erna zijn we na een dagje winkelen op de trein naar Yogyakarta gestapt en na 9 uur kwamen we eindelijk aan in mijn stadje. Ik had nog 2 dagen college, dus Maaike en Luca hebben het een en ander van de stad gezien, terwijl ik voor mijn studie bezig moest.

Die zaterdag ochtend vroeg zijn we naar Bali gevlogen, voor het echte werk, mijn eerste officiële vakantie in Indonesië. Hier hebben we in Uluwatu gezeten, en met een scooter het zuiden van Bali ontdekt. Helaas hebben we de eerste drie dagen op Bali veel regen gehad, dus op het strand liggen zat er nog niet in. We hebben nog een dagje in Ubud doorgebracht, waar we uiteindelijk de Buddha to Buddha fabriek hebben gevonden en in een erg leuke homestay geslapen hebben.

24 december zouden we vanuit Ubud opgehaald worden en naar de haven gebracht worden, om met de boot door te gaan naar Gili Trawagan. Helaas ging dit iets minder soepel als gehoopt en kwam er geen vervoer om ons naar de haven te brengen. Na heel veel frustrerende telefoontjes en hulp van een erg lieve Indo, bleek dat wij omgeboekt waren naar een andere bootmaatschappij die niet wist dat wij ook opgehaald moesten worden. De oplossing: een dag later de boot nemen, wat voor ons geen oplossing was. Gelukkig bleek de lieve Indo, nog veel liever en hij heeft ons in sneltreinvaart naar de haven gebracht, zodat we uiteindelijk nog onze boot zouden halen (die twee uur vertraging had). Op de gilis aangekomen bleek het daar ook te regenen helaas. We verbleven in een super gezellige homestay, woodstock, samen met Milou (huisgenoot) in een houten huisje. Die avond hebben we genoten van een kerstdiner, met een groep van 13 meiden, waarvan een deel in Indonesië studeerde, een deel op bezoek was en een deel aan het reizen was, erg gezellig! Gelukkig werd het weer met kerst beter, en hebben we nog kunnen genieten van zon, zee en strand. Lekker snorkellen (enorme zeeschildpad gezien), goed eten, leuke feestjes en veel gezelligheid, heerlijk bijkomen! Gili Trawagan is echt het ultieme vakantie gevoel, een bounty eiland, alleen maar toeristen, leuke barren, witte stranden, helder blauwe zee, westers eten (speciaal voor Luca) en echt goed weer. 28 december was dit helaas voorbij, we zijn met de boot terug naar Bali gevaren, waar we onderweg een groep dolfijnen hebben gezien, erg vet. 29 december zijn Maaike, Luca, Milou en ik terug gevlogen naar Yogya, omdat voor Milou en mij de tentamens zouden beginnen. 30 december moest de eerste paper worden ingeleverd en 2, 3 en 4 januari waren de volgende tentamen data.

Oud en Nieuw zou dus in Yogya gevierd moeten worden, wat gelukkig geen enkel probleem was. Een Westerling had een groot oud en nieuw feest georganiseerd in een villa op een heuvel net buiten de stad. Een feest met bijna alle internationale studenten, een diner en een infinity pool, heel erg vet. Om 12 uur hebben we met zijn alle afgeteld, en op zijn Indonesisch op toeters blazend zijn we het nieuwe jaar ingegaan. Het uitzicht op Yogya viel nog al tegen, qua vuurwerk, maar gelukkig was er een kleine vuurwerkshow bij de villa. Kortom een erg geslaagde laatste avond van 2013 en een goed begin van 2014. Na een dagje uitbrakken, was de vakantie van Luca en Maaike helaas alweer bijna voorbij. 2 januari heb ik ze naar het vliegveld gebracht en werd het tijd voor de tweede keer afscheid, gelukkig zie ik ze binnen een maandje alweer. Maar het was echt super leuk dat ze mij zijn komen opzoeken, dat ik hun mijn leventje hier heb kunnen laten zien, om samen kerst te vieren en 2014 in te gaan. Ik heb echt een hele leuke tijd met jullie gehad, lieve Maaik en Luuk!

Voor mij is het hier nu ook bijna afgelopen. Ik ben net voor de allerlaatste keer naar de uni geweest om een paper in te leveren en daar is nu alles afgerond. Komende dagen zullen bestaan uit afscheidsfeestjes, laatste keren uiteten, afscheid nemen van mijn leuke huisgenootjes, nog even een Bahasa examen maken om mijn certificaat te halen en inpakken. 8 januari vertrek ik naar Komodo en Flores samen met Sjoerd en Karel (huisgenoten) voor het allerlaatste tripje in Indonesië. Nog even twee weken lang genieten van al het moois wat Indonesië te bieden heeft. We zullen de Komodo dragon gaan spotten, veel mooie stranden zien, hopelijk nog lekker bijkleuren en vooral bijkomen van het oh-zo zware semester hier in Indonesië. 24 januari vlieg ik terug naar Yogya, om mijn spullen op te halen, de laatste dingetjes te regelen en 4 dagen later is het allemaal voorbij. De tijd vliegt echt de laatste weken en ik vrees dat mijn komende vakantie al helemaal snel voorbij gaat. Gelukkig heb ik nog even de tijd om te genieten van Indonesië, maar ik denk wel dat naar huis gaan daarna ook zeker iets is om naar uit te kijken. Alleen maar leuke dingen in het vooruitzicht dus!

Sampai satu bulani <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2014

Terima kasih dan selamat tinggal Indonesia indah!

04 Januari 2014

Counting down the days

04 December 2013

Filipijnen, weekje Yogya en Kalimantan

31 Oktober 2013

Half way

10 Oktober 2013

Het zware leven!
Anke

Actief sinds 24 Juli 2013
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 6596

Voorgaande reizen:

24 Juli 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: